21 Eylül 2008 Pazar

Eğitim Bilimleri Sözlüğü - Ö

Pedagoji Sözlüğü


Ödev: Öğrencilerin bilgi,becerilerini artırmak ve derste öğrendiklerini pekiştirmek amacıyla,ders dışı zamanlarda bireysel olarak ya da grup içinde yaptıkları çalışmalardır.

Ödünleme: Bireyin yaşadığı bir yetersizliği ,yeterli olduğu başka bir alana telafi etmesidir.(Savunma Mekanizmaları)

Öğrenciyi Hedeften Haberdar Etme : Öğrencilerin derste nelerin öğretileceğinin, öğrenilenlerin nerelerde kullanılacağının söylenmesidir.

Öğrenilen Konunun Yapısı : Öğrenilecek metinin, anlamlı parçalara bölünmeye uygun olup olmamasıdır.

Öğrenilmiş Çaresizlik : Koşullama sürecinde, organizmanın ne kadar çaba harcarsa harcasın durumu değiştirmeyeceğini öğrenerek pasif kalması ve bu pasifliği tüm istenmeyen durumlara genellemesidir.

Öğrenme : Organizmanın davranışlarında tekrar ya da yaşantı yoluyla meydana gelen , oldukça kalıcı değişikliklerdir.

Öğrenmede Tek Deneme : Uyarıcı-Tepki bitişikliği bir kez sağladıktan sonra , öğrenmenin meydana gelmesidir.

Öğretme : Bireyin davranışlarında değişiklik meydana getirmek amacıyla yapılan etkinliklerin tümüdür.

Öğretmen Yapımı Testler : Bir öğretmenin, özel amacına yönelik olarak öğrencilerin başarı düzeylerini ölçmek için geliştirdiği testlerdir.

Ölçek : Nesnelerle, olaylara sayılar vermede ve verilen sayıların kullanılmasında uyulması gereken kurallar ve kısaltmaları gösteren araçlardır.

Ölçme : Gözlenen veya araştırılan değişkenlerin ( özellik) gözlem sonuçlarının sayı ve sembollerle belirlenmesi sürecidir.

Ölçmede Hata : Ölçülmek istenen özelliğin gerçek değeri ile ölçme yapıldıktan sonra elde edilen değer arasındaki farka denir.

Ölçüm : Ölçme işlemi sonunda elde edilen sayı ve sembollerdir.

Önkoşul Öğrenmeler : Belirli öğrenmelerin gerçekleşebilmesi için daha önceden öğrenilmiş olması gereken özelliklerdir.

Önleyici - Koruyucu Rehberlik : Bireyleri travmalar ya da zorlu yaşam olaylarına karşı dirençli hale getirmek ve başa çıkma becerileri kazandırmak amacıyla verilen rehberlik hizmetidir.

Örgütleyiciler : Bireyin sahip olduğu bilgiler ile yeni öğrendiği bilgiler arasında ilişki kurulmasını sağlayan yapılardır.

Örneklem : Bir evrenden belirli yöntemlerle seçilen ve evrendeki özelliklerin aynısı gösteren daha küçük gruba denir.

Örnek Olay İncelemesi : Gerçek hayatta karşı karşıya kalınan problemlerin, sınıf ortamına getirilerek çözülmesi yoluyla öğrenmenin sağlanmasıdır.

Örtük Dönem : bkz. Gizli Dönem

Özdeşim : Kişinin normal gelişim süreci içerisinde;birini kendisine örnek olarak seçip, ona benzemeye çalışmasıdır. (Savunma Mekanizmaları)

Özdeşleşme : bkz. Özdeşim

Özsaygı : Kişinin kendisine ilişkin hissettiği duygularıdır.

Özümleme : Çocuğun karşılaştığı yeni bir olayı, fikri, objeyi kendisinde önceden var olan bilişsel yapılarla yorumlamasıdır. ( Piaget, Uyum)

0 yorum: