19 Ağustos 2008 Salı

Barışa Uzan

Barışa Uzan
Dünyada barış, ailede barışla başlar. Elini uzat şarkısını anımsayın. Aile elimizi başkalarına uzatmayı öğrendiğimiz yerdir. Bir araya gelmeye zaman ayırın ve bir halka yapın. El ele tutuşun ve birkaç dakika gözlerinizi kapatın. Bu süre içinde aileniz, arkadaşlarınız ve insanlıkla ilgili güzel şeyler düşünün. Bu tür anlarda çocuklar aile için kutsal olan değerleri anımsar.

Kucaklaşma

Kucaklaşma
Hep birlikte kucaklaşma özellikle çocukların hoşuna giden bir şeydir. Birden fazla çocuğu olan anne-babalar hep birlikte kucaklaşmayı uygular. Herkes akşam yatağa gitmeden ya da sabah evden dışarı çıkmadan önce hep birlikte kucaklaşmaya zaman ayırın. En uzun kişiyi ortaya alıp etrafında halka oluşturarak kucaklaşmaya başlayın. Bir-iki-üç diye sayın ve herkes kollarını sarsın. Sırayla herkes halkanın ortasına girsin. Bu tür kucaklaşma, herkesin her gün isteyeceği kadar keyiflidir.

Elini Ovuşturun

Elini Ovuşturun
Kim eline masaj yapılmasını istiyor? Bir eş bulun. Birinci kişi gözlerini kapatıp masaj yapılması için ellerini uzatsın. Masajı yapan ikinci kişi gıdıklamak, çekmek, ovmak, kaşımak ya da sıkmak gibi denemeler yapsın. Eline masaj yapılan kendisini hangisinin rahat¬lattığını tespit ettikten sonra, bu masajı beş ile on dakika sürdürün. Sonra değişin. Masajın daha iyi gelmesini istiyorsanız, masaj yapılan ele nebati yağ sürün.

Stres Atmak

Stres Atmak
Stres içinde ve duygusal olarak gerilmiş bir aile fer¬dini gördüğünüzde, stresinin bir kısmını giderip gideremeyeceğinizi sorun. Elinizi omuzlar, sırt, baş ya da kolların üst kısmı gibi vücudunun bir bölge¬sine koyun ve en az bir dakika tutun. Elinizi koyduğunuz yere yoğunlaşarak kaslarını gevşetsin. Stresin eliniz üzerinden akıp gittiğini tahayyül ederken derin derin nefes almasını söyleyin. Kötü bir gün geçirdiğini fark ettiğiniz aile ferdine bu terapiyi gönüllü olarak uygulayın.

Dokunuş

Dokunuş
Bir bebeğin ilk deneyimleri onu saran kollar, bir kalbin atışı ve anne-babasmın koynunda yatarken hissettiği tenin dokunuşudur. Dokunuş, beşikten mezara kadar hepimiz için büyümek ve gelişmek açısından yaşamsal olan bir ihtiyaçtır; tek bir sözcük kullanmadan birbirine bağlılık ve ilgiyi iletme yeteneğine sahiptir. Aile dokunuş aracılığıyla sevgi alıp ver¬menin değerini öğrendiğimiz ilk ve en önemli yerdir.

Cevap Verme Süresi

Cevap Verme Süresi
Bulabildiğiniz her fırsatta çocuğunuzu bir şey hakkında düşünmeye teşvik edin. Örneğin şöyle yapabilirsiniz: Size güzel bir soru sorduğunda, bir konu hakkında görüşünüzü almak istediğinde ya da nasıl çözeceğini bilemediği bir problemi aktardığında, sohbeti koyulaştırmak üzere ona şunları söyleyin: "Bunun üzerine düşünmek için biraz zamana ihtiyacım var; o nedenle şimdi susacağım. Niçin sen de birkaç dakika düşünmüyorsun? Sonra birbirimize düşüncelerimizi açarız." Bu tür bir etkileşim çocuğunuza onun fikir ve düşüncelerine değer verdiğinizi gösterir.

Sesli Mektuplar

Sesli Mektuplar
Küçüklerin şarkı söylediği, öyküler anlattığı, şiir okuduğu ya da anılarını paylaştığı bir kaset bandı kadar yürek ısıtıcı bir şey olabilir mi? Ailecek böyle bir bandı kime göndermek istediğinize ve bantta neler olması gerektiğine karar verin. Ya çocuklardan birine herkesin katkısını banda alma görevini verin ya da bu işi ailecek hep birlikte yapın. Bu bandın kopyalarını hazırlayıp başkalarına da göndermek mümkündür. Postaya vermeden önce, bandın üzerine herkesin imza atmasını sağlayın.

Soran

Soran

Ailenizin bir iletişim tarzı var mıdır? Bazı seçenekleri aşağıda bulacaksınız:
• Fare Tarzı: Ağlamak, sızlanmak, yakınmak ve
dilenmek.
• Canavar Tarzı: Bağırmak, korkutmak ve tehdit
etmek.
• Açık Tarz: Şeyleri abartmadan veya
sulandırmadan olduğu gibi söylemek ve talep
etmek.
Farz edin ki, cumhurbaşkanı evinize yemeğe geli¬yor; ev berbat durumda, yemek yok ve bütün tabaklar kirli. Bu sorunu ilk önce fare tarzıyla çözmeye çalışın. Fare tarzının beyhudeliğini denedikten sonra aynı sorunu canavar tarzıyla hal-letmeyi deneyin. Canavarlar birbirlerini yemeye başlamadan önce dolaysız iletişimi kulla¬narak sorunu açık tarzla çözmeye çalışın.

Mektup Yazma Akşamı

Mektup Yazma Akşamı


Mektup almak ne kadar güzeldir! Çocuklarınıza mektup göndererek başkalarını sevindirmeyi öğrenmelerine yardımcı olun. Bir mektup yazma akşamı düzenleyin. Mektup yazma akşamında kullanılmak üzere kâğıt, kalem ve kartpostal hazır edin. Güzel bir müzik açın, bisküviler koyun ve birlikte olmanın tadını çıkartın. Mektup yazmak ya da resim gönder-mek isteyebilecek olan herkese hasta olduğunu ya da zor bir dönemden geçtiğini bildiğiniz bir tanıdığın adını verin. Ortak bir mektup takvimi oluşturmak da isteyebilirsiniz. Buraya dost ve akrabaların doğum günlerini kaydedin. Herkes kime hangi tarihte mektup gönderdiğini işlesin. Gelen mektuplar da takvime girilsin. Daha
küçük bir çocuğa daha büyük bir part¬ner vererek imla ve fikir açısından

Zamanı

Zamanı
Bir insana kendisine söyledikleriniz üzerinde düşünmesi için süre vermek çok güzel bir armağandır. Düşünmek zaman ister. Ailenizdeki herhangi birinin ne düşünmesini isterdiniz? O kişiye bir not yazın veya sizin bir fikriniz, endişeniz ya da sorunuz üzerine düşünmesini ken¬disinden rica edin. "Benimle birlikte alışverişe gitmeyi... gelecek yıl tatilini nerede yapmak istediğini... evdeki işlerini sabahleyin bitirmeyi... okul balosuna gidip gidemeyeceğimi... bana zaman ayırmayı düşünür müsün?" Bir süre geçtikten sonra, bu konuyu düşünüp düşünmediğini veya düşünmek için daha fazla zamana mı ihtiyaç duyduğunu sorun. Eğer bir şeyi düşün¬meniz sizden talep edilirse, düşüncelerinizi tartışabilmek için o gün veya ertesi gün içinde bir saat belirleyin. Bir çocuk konuşma ihtiyacı içindeyse ve sizin de aceleniz varsa, şunları söylemek çok önemlidir: "Seni dinle¬mek isterim, ama şimdi mümkün değil, saat sekizde konuşabilir miyiz?" Ancak buna uymaya gayret edin ve saat sekizde konuşmak için siz çocuğunuzun yanına gidin.

Bir Şeyi Sonuna Kadar Anlatmak

Bir Şeyi Sonuna Kadar Anlatmak
Eğer sizi özellikle sıkan bir şey varsa, üç beş cümleyle duygu ve düşüncelerinizi dışa vur¬manız pek kolay değildir. Çoğu insan rahatça konuşabilmek için gevşemek ve söyledik¬lerinin dinlendiğini hissetmek ister. Sırayla herkese kendi düşüncelerinin ince ipliklerini — izleyebilmesi için süre tanıyın. Konuşmacı o sırada onu sıkan ne varsa o konuyu seçsin ve anlatmaya başlasın. Konuşmacı düşüncelere dalmışken, dinleyiciler nefes almalı ve sabır göstermelidir. Anlatılanın bittiğine konuşmacı karar verir. Konuşanın çok zamana ihtiyacı olduğu için sıra herkese gelemeyebilir. Herkese sıra gelebilmesi için tekrar ne zaman buluşacağınıza karar verin.

Tartışma Kutusu

Tartışma Kutusu
Ailecek yemek yedikten sonra veya herkesin bir arada bulunduğu bir sırada herkes bütün aileyle birlikte tartışmak istediği bir konuyu yazsın. Bu, herhangi bir haber, okulda öğrenilen bir şey, tatil seçenekleri, okulun kabadayısıyla nasıl baş edileceği, ahlaki bir konu ya da bir aile bireyinin tartışmak istediği herhangi bir şey olabilir. Bütün konular kat¬lanır ve bir kutuya konur. Bir tane çekin ve ailecek iyi dinleme özellikleri göstererek, başkalarının görüş ve fikirlerine saygı duyarak ve birbirinizin sözünü kesmeyerek bunu konuşun. Eğer herkesin hoşuna gidiyorsa, her akşam bir tanesini seçin. Yeni fikirlerin eklen¬diği bir fikir kutusu yapabilirsiniz. Otomobille yolculuğa çıktığınızda, tartışma kutunuzu yanınıza almayı unutmayın.

Dinleme Becerisi Egzersizi

Dinleme Becerisi Egzersizi
Spor, okuma, müzik aleti, yabancı dil gibi çok şeyin egzersizini yaparız. İnsani becerilerin egzersizini yapmak da aynı ölçüde önemli değil midir? Çocuklar örneklerle ve deneylerle öğrenir, bu nedenle bu dinleme becerisi oyunu onlara her ikisini de sağlayacaktır. Birisi konuşsun, öteki dinlesin. Dinleyen ilkönce kötü dinleme özellikleri göstersin (başını konuşan kişiden başka tarafa çevirmek, dikkatini başka yöne vermek ya da dalgın olmak, bir şeyle oynamak, bölmek ya da ilgi göstermemek gibi). Sonra iyi dinleme özellikleri yapsın (göz göze gelmek, ara sıra başıyla onaylamak, anlatılan konu hakkında kısa yorumlarda bulunmak, öne eğilmek ya da ilgili görünmek gibi). Dinleyici iki dakika kötü dinleyici, iki dakika iyi dinleyici olsun. Sırayla herkes yapsın. Oyuna katılmayan¬lar da izlesin. Kötü dinleyici özelliklerinin bu kadar açıkça gösterilmesini izlemek pek eğlence¬lidir.

Sözsüz iletişim

Sözsüz iletişim
Aile fertleriniz kendilerini sözsüz olarak ne kadar iyi ifade edebiliyor? Bu oyunun amacı el hareketleri, homurtular, fiziksel dokunuş ya da işaret lisanıyla, kısacası sözcükler dışında her şeyi kullanarak birisinin bir şeyi iletmesini sağlamaktır. Eylem; kapıyı açmak, bir bardak süt vermek, palto ve çizmeleri giymek ya da bir not yazmak gibi basit bir şey olsun. Bir kişi el kol işaretleri yapsın, ötekiler onun ne yapılmasını istediğini kavra¬maya çalışsın. Eylemi fiziksel desteğe başvurmadan iletmeye çalışın. Sık sık rolleri değiştirin ve oyun sürdükçe eylemlerle ilgili olarak daha yaratıcı olmaya çalışın.

Çocuk İnisiyatifi Ele Alsın

Çocuk İnisiyatifi Ele Alsın
Hafta sonunda ya da herkesin evde olduğu bir akşam bir saat aymn. Bu süre içinde soh¬beti çocuklar başlatsın, büyükler ise yanıt versin ve çocukların söylediklerini dinlesin. Gerekiyorsa, yardımcı olun ve teşvik edin. Sohbet başlatma egzersizi çocuğunuza başkalarıyla konuşmada özgüven sağlaya¬caktır.

Lider Kendini Büyük Hissetsin

Lider Kendini Büyük Hissetsin
Çocukken konuştuğunuzda başınızı hep büyüklere doğru kaldırmak zorunda kalmanızın nasıl bir duygu yarattığını anımsıyor musunuz? Rolleri değiştirerek eğlenin. Sohbet ederken, uzun boylu olan yere otursun, kısa boylu olan ayakta kalsın. İstediğiniz herhangi bir konuda konuşabilirsiniz. Bu yeni konumlanma sohbeti herhangi bir biçimde değiştirdi mi?

Göz Göze Konuşmak

Göz Göze Konuşmak
Çoğu kez birbirimize odanın öbür ucundan sesleniriz. Çocuklara ev ödevlerini yapmaları için bağırır, onların bizi dinlemelerini bekler ve dinlemediklerinde de kızarız. Bugün her sözü birbirinizin gözünün içine bakarak söylemeye çalışın. Çocukla konuşurken diz çökün, sizden uzun birisiyle konuşurken, sandalyeye çıkın. Bunu bir oyun haline getirin. Muazzam sonuçlar bekleyin! Kendisine hitap ettiğiniz herkes dinleyecek ve yanıt verecektir.

Birisinin Neyi Kastettiğim Anlamak

Birisinin Neyi Kastettiğim Anlamak
Birisinin söyledikleriyle neyi kastettiğini anlamak için eğlenceli bir oyun sunuyoruz. Birisi "Domates severim", "Okula gitmek istemiyorum", "Ah bir uçabilseydim" ya da "Kibar insanları severim" gibi basit açıklamalar yaparak oyuna başlasın. Ötekiler ise konuşan kişinin ne kastettiğini anlamak için sorular sorsun. Şu sorularla başlayabilirsiniz: "Bu .... mu demek?" Cevap veren kişi sadece evet veya hayır demelidir. Kastettiği apaçık ortaya çıkınca, açıklama sırası ötekine geçsin. Bunun zaman alması karşısında şaşırmayın. Birbirini gerçekten anlamak zaman gerektirebilir.

Birisinin Neyi Kastettiğim Anlamak

Birisinin Neyi Kastettiğim Anlamak
Birisinin söyledikleriyle neyi kastettiğini anlamak için eğlenceli bir oyun sunuyoruz. Birisi "Domates severim", "Okula gitmek istemiyorum", "Ah bir uçabilseydim" ya da "Kibar insanları severim" gibi basit açıklamalar yaparak oyuna başlasın. Ötekiler ise konuşan kişinin ne kastettiğini anlamak için sorular sorsun. Şu sorularla başlayabilirsiniz: "Bu .... mu demek?" Cevap veren kişi sadece evet veya hayır demelidir. Kastettiği apaçık ortaya çıkınca, açıklama sırası ötekine geçsin. Bunun zaman alması karşısında şaşırmayın. Birbirini gerçekten anlamak zaman gerektirebilir.

İyi ve Kötü Sözcükleri Hissedin

İyi ve Kötü Sözcükleri Hissedin

Bazı sözcükler iyi duygular uyandırır. "Teşekkür ederim", "Seni seviyorum", "Ne kadar doğru bir karar" ve "Çok zekisin" gibi... Başka sözcükler ise incitir. "Aptalın tekisin", "Neyin var?" veya "Hiçbir şeyi doğru dürüst yapamaz mısın?" gibi... Bunları yükseltici ve alçaltıcı sözcükler diye ayırabilirsiniz. Şimdi şu oyunu oynayın. Birisi yükseltici ve alçaltıcı sözcükler söylesin, geriye kalanlar da bun¬ları duyduklarında neler hissettiklerim anlatsın. Sırayla herkes önce yükseltici, sonra alçaltıcı sözcükler söylesin, ötekiler duygularını ifade etsin. Her bir sözcük kümesi karşısında hissedilmesi mümkün olan bütün duyguları dillendirmeye çalışın. Bu oyundan sonra ailecek insanları paramparça edecek alçaltıcı sözcükler yerine yücel¬tecek yükseltici sözcükler kullanma karan alın. Hatta, "Bu ailede alçaltıcı sözcük kul¬lanılmayacak" bile diyebilirsiniz.

Anlamaya Çalışmak

Anlamaya Çalışmak

İletişim insanların birbirine düşünce ve duygularını ifade etmesidir. İletişimin etkili olabilmesi için düşünce ve duyguların dinlenmesi ve anlaşılması gerekir. Bu, göründüğü kadar kolay değildir. Ne var ki iletişim becerilerini uygularsanız, dinlemek de, anlamak da daha kolaylaşır. Bir uygulama önere¬lim. Herkese okul, iş, hobiler, sorunlar gibi istediği konu üzerine konuşması için beş dakika verin. Eğer birisinin söylediklerini tam anlamadıysanız, soru sorun. Konuşan kişi dinlendiğini ve anlaşıldığını hissedene kadar bir sonrakine geçmeyin.