21 Eylül 2008 Pazar

Eğitim Bilimleri Sözlüğü - T

Pedagoji Sözlüğü


Tamamlama Yasası : Organizmanın bazı kısımları eksik olan nesneleri, şekilleri, sesleri, görüntüleri algılarken tamamlama eğilimidir. (Gestalt Kuramı, Algılama örgütleme Yasaları)

Tarihsel Zaman : Bireyin yaşamını sürdürdüğü zaman diliminde, içinde bulunduğu sosyal ve fiziksel çevreye ait toplumsal ve teknolojik gelişmelerin oluşturduğu faktörlerdir.

Tartışma Yöntemi : Bir konunun öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun katılımı ile işlenmesine denir. Öğrenciler görüşlerini belirtirler, başkalarının görüşlerine katılıp katılmama nedenlerini gerekçelendirirler.

Telaffuz Edilebilirlik : Öğrenme malzemesinin, öğrencinin anlayacağı bir dilde sunulmasıdır.

Telafi : bkz. Ödünleme

Tepe Değer : bkz. Mod

Tepki : Uyarıcılara karşı organizmanın gösterdiği davranıştır.

Terapötik Beceri : Saygı, içtenlik (saydamlık), koşulsuz kabul, empati ve bağdaşım içinde olma ( kendisiyle barışık olma) gibi özellikleri kapsayan bir beceridir.( İnsancıl yaklaşım)

Tesadüfi Değişken : Hangi değeri alacağı önceden bilinmeyen değişkenlerdir.

Tesadüfü Hata : Kaynağı belli olmayan hatalardır.

Testi Yarılama Yöntemi : Bir gruba uygulanan ölçme aracından toplanan verilerin, iki eşit parçaya bölünmesine denir.

Test Tekrarı Yöntemi : Bir ölçme aracının aynı gruba veya bir gruba denk bir başka gruba, iki farklı zamanda uygulanmasıdır.

Test Tekrar Test Yöntemi : bkz. Test Tekrarı Yöntemi

Toplu Çalışma : Derse sadece sınav zamanı çalışmayı ifade eder.

Toplu Dosya : Bireylere uygulanan testlerin ve test dışı tekniklerin kayıt altında tutulduğu dosyadır.

T Puanı : Aritmetik ortalaması 50, standart sapması 10 kabul edilen puanlardır.

Tutum : Bireyin sahip olduğu duygu, düşünce, inanç ve değerlerin toplamıdır.

Türe Özgü Hazır Oluş : Öğrenecek olan organizmanın, istenilen davranışı göstermek için gerekli biyolojik donanıma sahip olması demektir.

0 yorum: